7DT-45 PDK
De 7DT-45 versnellingsbak is een 7-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Porsche AG voor auto’s met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met een motorkoppel tot 450 Nm. Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling met een natte koppeling, waardoor er beter gesmeerd wordt en het schakelen sneller en soepeler gaat. In dit artikel lees je welke auto’s deze versnellingsbak gebruiken, welke jaren deze versnellingsbak werd geproduceerd, welke veelvoorkomende problemen er zijn en wat de voordelen zijn van deze versnellingsbak.
7DT-70 PDK
De 7DT-70 versnellingsbak is een 7-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Porsche AG voor auto’s met achterwielaandrijving met een motorkoppel tot 700 Nm. Deze versnellingsbak maakt...
Mechatronic
Een mechatronic is de centrale controle module van de transmissie. Het is een elektronisch apparaat dat alle sensor informatie en signalen verwerkt en de koppelingen en de...
DSG Onderhoud en reparatie
Laat uw DSG bak deskundig en voordelig onderhouden of repareren bij DSG Service Point. Wij bieden u scherpe prijzen, snelle service en uitstekende garanties.
Welke auto’s gebruiken de 7DT-45 versnellingsbak?
De 7DT-45 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Porsche 718 Boxster en de Porsche 911 Carrera in 2009. Daarna werd deze versnellingsbak ook toegepast in andere modellen van Porsche, zoals de 911 Carrera S, de 718 Cayman, de Boxster en de Cayman. Ook andere merken van de Volkswagen Groep, zoals Audi, gebruikten de 7DT-45 versnellingsbak in sommige van hun modellen. Voorbeelden hiervan zijn de Audi R8 en de Audi RS3.
Welke jaren werd de 7DT-45 versnellingsbak geproduceerd?
De 7DT-45 versnellingsbak werd geproduceerd van 2009 tot heden. Het is een variant van de 7DT-70 versnellingsbak, die ook 7 versnellingen had, maar geschikt was voor auto’s met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met een motorkoppel tot 700 Nm. De 7DT-45 versnellingsbak kan daarentegen een maximaal koppel van 450 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor auto’s met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met een lager vermogen, zoals de Porsche 718 Boxster en de Audi R8.
Welke veelvoorkomende problemen zijn er met de 7DT-45 versnellingsbak?
De 7DT-45 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de PDK-versnellingsbakken, zoals de 7DT-70 en de 7DT-75. Dit komt mede doordat de 7DT-45 versnellingsbak gebruik maakt van een natte koppeling, die beter gesmeerd wordt dan een droge koppeling. Toch zijn er enkele problemen die kunnen voorkomen bij de 7DT-45 versnellingsbak, zoals:
- Opschakelen bij (te) lage toerentallen, waardoor de motor niet optimaal presteert.
- Te laat opschakelen in Sport mode, waardoor de motor te veel toeren maakt.
- Agressief of niet vloeiend wegrijden, waardoor de koppeling slijt of trilt.
- Ratelende geluiden, die kunnen wijzen op een defecte mechatronic of een versleten koppeling.
Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software van de versnellingsbak aan te passen of te updaten, of door de versleten onderdelen te vervangen. Het is daarom belangrijk om de versnellingsbak regelmatig te laten controleren en onderhouden door een gespecialiseerde garage.
Wat zijn de voordelen van de 7DT-45 versnellingsbak?
De 7DT-45 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals:
- Snelle en soepele schakelingen, die zorgen voor een comfortabele en sportieve rijervaring.
- Hoog rendement, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt en minder CO2 wordt uitgestoten.
- Hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor er minder onderhoud en reparaties nodig zijn.
- Geschikt voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, waardoor de rijdynamiek en het stuurgedrag verbeteren.
Samenvatting 7DT-45
De 7DT-45 versnellingsbak is een 7-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Porsche AG voor auto’s met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met een motorkoppel tot 450 Nm, zoals de Porsche 718 Boxster, de 911 Carrera en de Audi R8. Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling met een natte koppeling, waardoor er beter gesmeerd wordt en het schakelen sneller en soepeler gaat. De 7DT-45 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Porsche 718 Boxster en de Porsche 911 Carrera in 2009, en daarna ook in andere modellen van Porsche en andere merken van de Volkswagen Groep.
De 7DT-45 versnellingsbak kan een maximaal koppel van 450 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor auto’s met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met een lager vermogen, zoals de Porsche 718 Boxster en de Audi R8. De 7DT-45 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de PDK-versnellingsbakken, zoals de 7DT-70 en de 7DT-75. Er kunnen enkele problemen voorkomen, zoals opschakelen bij (te) lage toerentallen, te laat opschakelen in Sport mode, agressief of niet vloeiend wegrijden, of ratelende geluiden. Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software of de onderdelen te vervangen. De 7DT-45 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals snelle en soepele schakelingen, hoog rendement, hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, en geschiktheid voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.