DL501
De DL501 versnellingsbak is een 7-traps lengterichting versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Audi AG voor grotere voertuigen met motorconfiguraties met een hoog vermogen tot 600 Nm, zoals de Audi A5, Q5 en A6. Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling met een natte koppeling, waardoor er beter gesmeerd wordt en het schakelen sneller en soepeler gaat. In dit artikel lees je welke auto’s deze versnellingsbak gebruiken, welke jaren deze versnellingsbak werd geproduceerd, welke veelvoorkomende problemen er zijn en wat de voordelen zijn van deze versnellingsbak.
S-tronic automaat
Een S-tronic automaat is een type versnellingsbak die gebruik maakt van twee koppelingen om snel en soepel te schakelen tussen de versnellingen. Het is een variant van...
DSG Onderhoud en reparatie
Laat uw DSG bak deskundig en voordelig onderhouden of repareren bij DSG Service Point. Wij bieden u scherpe prijzen, snelle service en uitstekende garanties.
Koppeling repareren of vervangen
Heeft u problemen met uw koppeling? Laat uw koppeling vakkundig en voordelig repareren of vervangen bij DSG Service Point. Wij hebben de juiste kennis, apparatuur en onderdelen om uw koppeling weer in topconditie te brengen. Vraag nu een vrijblijvende offerte aan en ontdek onze scherpe tarieven en garanties.
Welke auto’s gebruiken de DL501 versnellingsbak?
De DL501 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Audi TT 3.2 V6 in 2003. Daarna werd deze versnellingsbak ook toegepast in andere modellen van Audi, zoals de S4, de S5, de S6, de S7 en de RS5. Ook andere merken van de Volkswagen Groep, zoals Volkswagen en Porsche, gebruikten de DL501 versnellingsbak in sommige van hun modellen.
Voorbeelden hiervan zijn de Volkswagen Touareg, de Volkswagen Phaeton, de Porsche Macan en de Porsche Panamera.
Welke jaren werd de DL501 versnellingsbak geproduceerd?
De DL501 versnellingsbak werd geproduceerd van 2003 tot heden. Het is een variant van de DL382 versnellingsbak, die ook 7 versnellingen had, maar geschikt was voor kleinere voertuigen met een motorkoppel tot 400 Nm. De DL501 versnellingsbak kan daarentegen een maximaal koppel van 600 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor grotere en zwaardere voertuigen, zoals de Audi S6 en de Porsche Panamera.
Welke veelvoorkomende problemen zijn er met de DL501 versnellingsbak?
De DL501 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de S-tronic versnellingsbakken, zoals de DL382.
Dit komt mede doordat de DL501 versnellingsbak gebruik maakt van een natte koppeling, die beter gesmeerd wordt dan een droge koppeling. Toch zijn er enkele problemen die kunnen voorkomen bij de DL501 versnellingsbak, zoals:
- Opschakelen bij (te) lage toerentallen, waardoor de motor niet optimaal presteert.
- Te laat opschakelen in Sport mode, waardoor de motor te veel toeren maakt.
- Agressief of niet vloeiend wegrijden, waardoor de koppeling slijt of trilt.
- Ratelende geluiden, die kunnen wijzen op een defecte mechatronic of een versleten koppeling.
Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software van de versnellingsbak aan te passen of te updaten, of door de versleten onderdelen te vervangen.
Het is daarom belangrijk om de versnellingsbak regelmatig te laten controleren en onderhouden door een gespecialiseerde garage.
Wat zijn de voordelen van de DL501 versnellingsbak?
De DL501 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals:
- Snelle en soepele schakelingen, die zorgen voor een comfortabele en sportieve rijervaring.
- Hoog rendement, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt en minder CO2 wordt uitgestoten.
- Hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor er minder onderhoud en reparaties nodig zijn.
- Geschikt voor vierwielaandrijving, waardoor de tractie en stabiliteit verbeteren.
DL501 Versnellingsbak samengevat
De DL501 versnellingsbak is een 7-traps lengterichting versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Audi AG voor grotere voertuigen met motorconfiguraties met een hoog vermogen tot 600 Nm, zoals de Audi A5, Q5 en A6. Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling met een natte koppeling, waardoor er beter gesmeerd wordt en het schakelen sneller en soepeler gaat.
Productiejaren | 2009 - heden |
Maximaal koppel | 550 Nm |
Versnellingen | 7-traps |
Koppeling | Natte koppeling |
Configuratie | Dwarsrichting |
Modellen (o.a.) | Audi A6, Q5, RS3, Phaeton |
De DL501 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Audi TT 3.2 V6 in 2003, en daarna ook in andere modellen van Audi en andere merken van de Volkswagen Groep. De DL501 versnellingsbak kan een maximaal koppel van 600 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor grotere en zwaardere voertuigen, zoals de Audi S6 en de Porsche Panamera. De DL501 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de S-tronic versnellingsbakken, zoals de DL382.
Er kunnen enkele problemen voorkomen, zoals opschakelen bij (te) lage toerentallen, te laat opschakelen in Sport mode, agressief of niet vloeiend wegrijden, of ratelende geluiden. Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software of de onderdelen te vervangen. De DL501 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals snelle en soepele schakelingen, hoog rendement, hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, en geschiktheid voor vierwielaandrijving.
DL501 Versnellingsbak Revisie
DSG Service Point biedt gespecialiseerde revisie voor de DL501 versnellingsbak. Bekend om zijn duurzaamheid en prestaties in premium voertuigen, vereist de DL501 een deskundige aanpak. Lees meer over onze uitgebreide service die zorgt voor een naadloze rijervaring en verlengde levensduur van uw transmissie.