DQ500
De DQ500 versnellingsbak is een 7-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Volkswagen AG voor grotere voertuigen met krachtige motorconfiguraties. Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling, waardoor er snel en soepel geschakeld kan worden. In dit artikel lees je welke auto’s deze versnellingsbak gebruiken, welke jaren deze versnellingsbak werd geproduceerd, welke veelvoorkomende problemen er zijn en wat de voordelen zijn van deze versnellingsbak.
Koppeling repareren of vervangen
Heeft u problemen met uw koppeling? Laat uw koppeling vakkundig en voordelig repareren of vervangen bij DSG Service Point. Wij hebben de juiste kennis, apparatuur en onderdelen om uw koppeling weer in topconditie te brengen. Vraag nu een vrijblijvende offerte aan en ontdek onze scherpe tarieven en garanties.
DSG tuning
DSG tuning: verbeter de prestaties en het rijplezier van uw auto met een aangepaste versnellingsbak. Bij DSG Service Point kunt u kiezen uit verschillende tuning opties, zoals launch control, schakeltijdverkorting en koppelbegrenzer. Maak vandaag nog een afspraak en ervaar het verschil.
DSG Onderhoud en reparatie
Laat uw DSG bak deskundig en voordelig onderhouden of repareren bij DSG Service Point. Wij bieden u scherpe prijzen, snelle service en uitstekende garanties.
Welke auto’s gebruiken de DQ500 versnellingsbak?
De DQ500 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Volkswagen Transporter (T5) in 2009. Daarna werd deze versnellingsbak ook toegepast in andere modellen van Volkswagen, zoals de Passat B8, de Tiguan 5N en de Golf R.
Ook andere merken van de Volkswagen Groep, zoals Audi, Skoda en Seat, gebruikten de DQ500 versnellingsbak in sommige van hun modellen. Voorbeelden hiervan zijn de Audi Q3, de Audi RS3, de Audi TT RS, de Skoda Kodiaq en de Seat Tarraco.
Welke jaren werd de DQ500 versnellingsbak geproduceerd?
De DQ500 versnellingsbak werd geproduceerd van 2009 tot heden. Het is de opvolger van de DQ200 versnellingsbak, die ook 7 versnellingen had, maar alleen geschikt was voor motoren met een maximaal koppel van 250 Nm. De DQ500 versnellingsbak kan daarentegen een maximaal koppel van 600 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor krachtigere motoren, zoals de 2.0 en 2.5 liter motoren.
Welke veelvoorkomende problemen zijn er met de DQ500 versnellingsbak?
De DQ500 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de DSG-versnellingsbakken, zoals de DQ200 en de DQ250. Dit komt mede doordat de DQ500 versnellingsbak gebruik maakt van een natte koppeling, die beter gesmeerd wordt dan een droge koppeling. Toch zijn er enkele problemen die kunnen voorkomen bij de DQ500 versnellingsbak, zoals:
- Opschakelen bij (te) lage toerentallen, waardoor de motor niet optimaal presteert.
- Te laat opschakelen in Sport mode, waardoor de motor te veel toeren maakt.
- Agressief of niet vloeiend wegrijden, waardoor de koppeling slijt of trilt.
- Ratelende geluiden, die kunnen wijzen op een defecte mechatronic of een versleten koppeling.
Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software van de versnellingsbak aan te passen of te updaten, of door de versleten onderdelen te vervangen. Het is daarom belangrijk om de versnellingsbak regelmatig te laten controleren en onderhouden door een gespecialiseerde garage zoals DSG Servicepoint in Zwanenburg Noord-Holland.
vrijblijvend contact opnemenWat zijn de voordelen van de DQ500 versnellingsbak?
De DQ500 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals:
- Snelle en soepele schakelingen, die zorgen voor een comfortabele en sportieve rijervaring.
- Hoog rendement, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt en minder CO2 wordt uitgestoten.
- Hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor er minder onderhoud en reparaties nodig zijn.
- Geschikt voor zware belasting, waardoor deze versnellingsbak ideaal is voor het trekken van aanhangers of caravans.
Samenvatting DQ500 versnellingsbak
De DQ500 versnellingsbak is een 7-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Volkswagen AG voor grotere voertuigen met krachtige motorconfiguraties.
Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling, waardoor er snel en soepel geschakeld kan worden. De DQ500 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Volkswagen Transporter (T5) in 2009, en daarna ook in andere modellen van Volkswagen en andere merken van de Volkswagen Groep.
Productiejaren | 2009 - heden |
Maximaal koppel | 600 Nm |
Versnellingen | 7-traps |
Koppeling | Natte koppeling |
Configuratie | Dwarsrichting |
Modellen (o.a.) | Transporter, Tiguan, RS3, TT RS |
De DQ500 versnellingsbak kan een maximaal koppel van 600 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor krachtigere motoren, zoals de 2.0 en 2.5 liter motoren. De DQ500 versnellingsbak heeft minder problemen dan de eerdere generaties van de DSG-versnellingsbakken, maar er kunnen nog steeds enkele problemen voorkomen, zoals opschakelen bij (te) lage toerentallen, te laat opschakelen in Sport mode, agressief of niet vloeiend wegrijden, of ratelende geluiden. Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software van de versnellingsbak aan te passen of te updaten, of door de versleten onderdelen te vervangen.
De DQ500 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals snelle en soepele schakelingen, hoog rendement, hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, en geschiktheid voor zware belasting.
DQ500 Versnellingsbak Revisie
De DQ500 versnellingsbak is een robuuste 7-traps transmissie ontworpen door Volkswagen AG voor voertuigen met krachtige motorconfiguraties. Deze versnellingsbak kan een koppel tot ongeveer 600 Nm aan...