DQ250

De DQ250 versnellingsbak is een 6-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Volkswagen AG voor voertuigen met een motorkoppel tot 400 Nm. Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling met een natte koppeling, waardoor er beter gesmeerd wordt en het schakelen sneller en soepeler gaat. In dit artikel lees je welke auto’s deze versnellingsbak gebruiken, welke jaren deze versnellingsbak werd geproduceerd, welke veelvoorkomende problemen er zijn en wat de voordelen zijn van deze versnellingsbak.

Pagina index
DSG tuning

DSG tuning: verbeter de prestaties en het rijplezier van uw auto met een aangepaste versnellingsbak. Bij DSG Service Point kunt u kiezen uit verschillende tuning opties, zoals launch control, schakeltijdverkorting en koppelbegrenzer. Maak vandaag nog een afspraak en ervaar het verschil.

Koppeling repareren of vervangen

Heeft u problemen met uw koppeling? Laat uw koppeling vakkundig en voordelig repareren of vervangen bij DSG Service Point. Wij hebben de juiste kennis, apparatuur en onderdelen om uw koppeling weer in topconditie te brengen. Vraag nu een vrijblijvende offerte aan en ontdek onze scherpe tarieven en garanties.

DSG Onderhoud en reparatie

Laat uw DSG bak deskundig en voordelig onderhouden of repareren bij DSG Service Point. Wij bieden u scherpe prijzen, snelle service en uitstekende garanties.

Welke auto’s gebruiken de DQ250 versnellingsbak?

De DQ250 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Audi TT 3.2 V6 in 2003. Daarna werd deze versnellingsbak ook toegepast in andere modellen van Volkswagen, zoals de Golf GTI, de Scirocco en de Tiguan. Ook andere merken van de Volkswagen Groep, zoals Audi, Seat en Skoda, gebruikten de DQ250 versnellingsbak in sommige van hun modellen. Voorbeelden hiervan zijn de Audi A3, de Audi S3, de Seat Leon Cupra, de Skoda Octavia RS en de Skoda Superb.

DQ250 VW Golf GTi

Welke jaren werd de DQ250 versnellingsbak geproduceerd?

De DQ250 versnellingsbak werd geproduceerd van 2003 tot heden. Het is een variant van de DQ200 versnellingsbak, die ook 7 versnellingen had, maar alleen geschikt was voor motoren met een maximaal koppel van 250 Nm. De DQ250 versnellingsbak kan daarentegen een maximaal koppel van 400 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor krachtigere motoren, zoals de 2.0 TFSI en de 3.2 V6.

Welke veelvoorkomende problemen zijn er met de DQ250 versnellingsbak?

De DQ250 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de DSG-versnellingsbakken, zoals de DQ200. Dit komt mede doordat de DQ250 versnellingsbak gebruik maakt van een natte koppeling, die beter gesmeerd wordt dan een droge koppeling. Toch zijn er enkele problemen die kunnen voorkomen bij de DQ250 versnellingsbak, zoals:

  • Opschakelen bij (te) lage toerentallen, waardoor de motor niet optimaal presteert.
  • Te laat opschakelen in Sport mode, waardoor de motor te veel toeren maakt.
  • Agressief of niet vloeiend wegrijden, waardoor de koppeling slijt of trilt.
  • Ratelende geluiden, die kunnen wijzen op een defecte mechatronic of een versleten koppeling.

Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software van de versnellingsbak aan te passen of te updaten, of door de versleten onderdelen te vervangen. Het is daarom belangrijk om de versnellingsbak regelmatig te laten controleren en onderhouden door een gespecialiseerde garage zoals DSG Servicepoint in Zwanenburg.

Vrijblijvend contact opnemen

Wat zijn de voordelen van de DQ250 versnellingsbak?

De DQ250 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals:

  • Snelle en soepele schakelingen, die zorgen voor een comfortabele en sportieve rijervaring.
  • Hoog rendement, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt en minder CO2 wordt uitgestoten.
  • Hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor er minder onderhoud en reparaties nodig zijn.
  • Geschikt voor zware belasting, waardoor deze versnellingsbak ideaal is voor het trekken van aanhangers of caravans.

DQ250 samengevat

De DQ250 versnellingsbak is een 6-traps dwarsgeplaatste versnellingsbak die geïntroduceerd werd door Volkswagen AG voor voertuigen met een motorkoppel tot 400 Nm.

Deze versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling met een natte koppeling, waardoor er beter gesmeerd wordt en het schakelen sneller en soepeler gaat.

Productiejaren2003 - heden
Maximaal koppel350 Nm
Versnellingen6-traps
KoppelingNatte koppeling
ConfiguratieDwarsrichting
Modellen (o.a.)Golf GTI, Audi S3, Skoda Superb, Seat Leon

De DQ250 versnellingsbak werd voor het eerst gebruikt in de Audi TT 3.2 V6 in 2003, en daarna ook in andere modellen van Volkswagen en andere merken van de Volkswagen Groep. De DQ250 versnellingsbak kan een maximaal koppel van 400 Nm aan, waardoor deze geschikt is voor krachtigere motoren, zoals de 2.0 TFSI en de 3.2 V6.

De DQ250 versnellingsbak is over het algemeen een betrouwbare en duurzame versnellingsbak, die minder problemen heeft dan de eerdere generaties van de DSG-versnellingsbakken, zoals de DQ200. Er kunnen enkele problemen voorkomen, zoals opschakelen bij (te) lage toerentallen, te laat opschakelen in Sport mode, agressief of niet vloeiend wegrijden, of ratelende geluiden. Deze problemen kunnen vaak verholpen worden door de software of de onderdelen te vervangen.

De DQ250 versnellingsbak heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere versnellingsbakken, zoals snelle en soepele schakelingen, hoog rendement, hoge betrouwbaarheid en duurzaamheid, en geschiktheid voor zware belasting.

DQ250 Versnellingsbak Revisie

Ontdek de expertise van DSG Service Point in de revisie van de DQ250 versnellingsbak. Onze specialisten zorgen voor een betrouwbare en geoptimaliseerde DSG transmissie, afgestemd op uw specifieke behoeften. Lees meer over onze diensten en hoe wij de levensduur van uw voertuig kunnen verlengen.