Een DSG / S-tronic onderhouden

Waarom onderhoud plegen aan een DSG/S tronic?

Wat is een DSG/S-tronic versnellingsbak? En hoe werkt de automatische DSG/S-tronic versnellingsbak eigenlijk?

DSG servicepoint heeft voor je op een rij gezet hoe de DSG/S-tronic automaat werkt in een auto. 

DSG / S-tronic versnellingsbakolie en oliefilter vervangen

Veel mensen denken dat een versnellingsbak geen onderhoud nodig heeft en de tandwielen gewoon blijven draaien totdat de auto aan vervanging toe is. Maar dat is natuurlijk niet waar. Alles heeft onderhoud nodig en zeker onderdelen die met elkaar in aanraking komen (Wrijving veroorzaakt slijtage, wat de levensduur van een materiaal verkort. Dit kan de efficiëntie van het product beïnvloeden en de prestaties verminderen, wat leidt tot hogere vervangings- en onderhoudskosten van onderdelen). Dat geldt dus zeker voor snel draaiende tandwielen en lagers.

 

 

 

Onderhoud van een versnellingsbak is meer

Hoe goed de werking van de versnellingsbakolie ook is, er zal altijd enige slijtage zijn en met de olie vermengen en zal naar verloop van tijd zijn smerende werking (Viscositeit ook bekend als stroperigheid, traagvloeibaarheid of dikvloeibaarheid) enigszins verliezen. Daarom wordt dan ook bij bepaalde kilometerstanden de versnellingsbakolie vervangen. Voor automatische versnellingsbakken wordt meestal 60.000 km aangehouden voor het verversen van de olie en de filters.

Maar onderhoud is meer.
Dat de olie en filters regelmatig moeten worden vervangen valt dus onder normaal onderhoud van een auto. De fabrikanten geven heel duidelijk aan wanneer dat moet gebeuren. Maar een totale check up van de DSG/S tronic versnellingsbak hoort daar eigenlijk ook bij.

Maak vrijblijvend een afspraak

Maak een afspraak