Hoe werkt een DSG/S tronic transmissie?
DSG-transmissietypes (Direct-Shift Gearbox)
Direct-Shift-Getriebe (Duits: Direkt-SchaltGetriebe), gewoonlijk afgekort als DSG, is een elektronisch gestuurde handgeschakelde meerassige koppeling met dubbele koppeling transmissie in designtransaxle, zonder conventioneel koppelingspedaal en met volautomatische of semi-handmatige bediening. De eerste echte transmissies met dubbele koppeling vloeien voort uit Porsche's in-house werk aan hun Model 962 raceauto's in de jaren 80. . Het is ontworpen door BorgWarner en is in licentie gegeven aan de Volkswagen Group. Door twee onafhankelijke koppelingen te gebruiken, kan de DSG kortere schakeltijden realiseren en de koppelomvormer van een conventionele automatische transmissie overbodig maken.
Er zijn verschillende variaties van de DSG in het hele VAG-assortiment. Sommige DSG-versnellingsbakken vereisen meer afstemming dan andere, dus om u te helpen bepalen welke versnellingsbak u heeft, hebben we de typen hieronder op een rijtje gezet met een korte beschrijving. In de meeste Audi-modellen wordt de DSG de S-Tronic-versnellingsbak genoemd. Dit kan behoorlijk verwarrend zijn, aangezien normale automatische koppelomvormers soms ook wel S-Tronic worden genoemd